در پی اعتراضات اخیر مردم هرات علیه بازداشت، آزار و اذیت زنان توسط طالبان، در فضای مجازی بهویژه فیسبوک، با نوشتههایی تحت عنوان «رکنگاری» مواجه شدم که در ظاهر به تحلیل اوضاع میپردازند، اما در عمل مردم را به اطاعت و تسلیم در برابر ظلم و ستم طالبان فرا میخوانند. این نوشتهها چند ویژگی مشترک دارند: نخست آنکه اعتراضات را بهصورت هدفمند در قالب نزاعهای قومی بازنمایی میکنند؛ دوم آنکه با دامنزدن به شکافهای اجتماعی، القا میکنند که گویا گروههایی از مردم از یکدیگر حمایت نمیکنند و از این طریق تلاش میشود انسجام اعتراضات شکسته شود. از هر زاویه