شماری از رهبران سیاسی افغانستان، پیروزی مسعود پزشکیان را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفتند. استاد عطا محمد نور والی پیشن بلخ و رهبر جمعیت اسلامی، در برگه اکس خود، ضمن تهنت باد به مسعود پزشکیان گفته که در همسایهگی افغانستانیکه در اشغال یک گروه متحجر قرار دارد، دموکراسی به خوبی تمثیل شد. والی پیشین بلخ، با انتقاد از سیاست های غرب در افغانستان گفته است، غربیها با آنکه خود را بانی و حامی دموکراسی میدانند، اما از این پیدیده در سرکوب مردم، حمایت تروریزم، قتل و کشتار سیستماتیک، نقض حقوق بشر، حذف زنان از جامعه