دیروز با راننده تاکسی درباره وضعیت افغانستان صحبت میکردیم. در میان گفتگو، او گفت: «فکر میکنم طالبان ماندگار شدند و دیگر رفتنی نیستند.» من با او مخالفت کردم و گفتم که هیچ حکومت استبدادی و ستمگر عمر طولانی ندارد. سخنم را با گفتهای از ارسطو آغاز کردم: «حکومتِ ثروتمندان و خودکامگان در مقایسه با سایر نهادها عمر کوتاهتری دارد. در طول همهی دورانها، خودکامگان عمر طولانی ندارند.» اشارهای هم به حدیثی از پیامبر اسلام کردم که فرمود: «حکومت با کفر باقی میماند اما با ظلم و ستم و نه.» سپس سخنی از تالیران، وزیر خارجهی ناپلئون، را یادآوری کردم